[מדריך] Surround סראונד - הגדרות לסאונד הקפי בקודי
נשלח: 15 יוני 2015, 12:07
המדריך מיועד לכל מי שיש ברשותו מערכת סראונד, וכבר בדק באמצעותה שהרמקולים מחוברים נכון ומכויילים בהתאם מבחינת מיקום ועוצמה
שאלה שחוזרת על עצמה היא "למה אין סראונד בקודי" או מדוע אני רואה סימון של 2 ערוצים בלבד על הסרטים שאני רואה?", ובכן, כאן המקום לפתור את השאלות האלה ולהתחיל ליהנות מסאוד הקפי ראוי. בלעדיו חווית קולנוע אינה מושלמת.
הקדמה:
אנא וודאו שמערכת הסראונד שלכם מכוונת.
לרוב קיים כלי לכיוון, באמצעות מחולל רעש לבן מובנה, בכל מערכת סראונד. זה יאפשר לכם לוודא שהרמקולים מחוברים נכון ומכוילים לעוצמות בהתאם למיקום הישיבה של הצופה.
לנכונות הבדיקה והכיוונים, וודאו שבמערכת הסאונד לא מוגדרת אופציה ל"העשרת סאונד הקפי" (שמות מסחריים שונים קיימים בנושא אפקט הרחבת תמונת הסטריאו בצורה מלאכותית). כדי לקבל את מה שהסרט מעניק כמו שצריך אסור שתהיה הגדרה לשינוי הצליל, וללא הוספת אפקט הקפי מלאכותי.
בדיקה ראשונית:
העלו לצפייה את וידאו הבדיקה שלשהלן מיוטיוב (ויש עוד רבים, אך זה נבדק למטרת המדריך), אם כקובץ מהכונן (ניתן להוריד מיוטיוב) או בקישור ישיר אם הרחבת יוטיוב מותקנת אצלכם:
https://youtu.be/eL9-sIZRDHg
לצורכי המדריך, החלק הראשון של הווידאו יספיק (בדיקת רמקולי חזית ואחוריים). הריצו את הווידאו ובחנו אם בהתאם למוצג על המסך מופעל הרמקול הנכון מבין החמישה (שמאל/ימין, אמצע, אחוריים שמאל/ימין).
אם הכל בסדר, אתם מסודרים כבר ואין מה לתקן מה שלא מקולקל.
אם בכל מקרה אתם שומעים רק בחזית, זה הזמן להיכנס להגדרות קודי->מערכת->שמע.
הגדרות קודי->שמע
ההגדרות נמצאות כאן: Settings/System#Audio output
אם עדיין לא בחרתם, גשו למטה משמאל לרמת המשתמש ובחרו "מומחה", אחרת חלק מההגדרות לא תוצגנה.

תלוי באיזו מערכת אתם נמצאים, השורה הראשונה למעלה בהגדרות השמע (התקן פלט שמע) מאפשרת בחירת הדרייבר הנכון לאודיו בהתאם למה שהחומרה שלכם מנגישה לקודי, אם מבחינת דרייברים ו/או חיבוריים פיזיים.
במערכת חלונות לרוב יהיה דרייבר גנרי (DirectSound) אך אם מותקן לכם ממשק אודיו איכותי יותר מכרטיס הקול המובנה, בחרו את הדרייבר שלו, או אם כרטיס המסך מסוגל לשדר אודיו באמצעות חיבור HDMI (המומלץ) ראו אם אפשרות זו מופיעה.

כעת לאחת ההגדרות המבלבלות ביותר, מספר ה"ערוצים". כאן נוטים מיד להגדיר את מספר ה"רמקולים" במערכת אך זו טעות נפוצה, אלא אם אתם אנשי מקצוע המשתמשים בקבצי ווידאו מיוחדים- רב ערוציים - כבר מוטמעים בווידאו.
מדובר בערוצי האודיו המוטמעים בקובץ המוצג, ולרוב אלה 2 ערוצי תואמים לסטריאו ו/או מקודדים לסראונד. ברוב המערכות כל מה שצריך זה לשגר את שני הערוצים האלה למערכת הסאונד וה"רסיבר" (מה שכונה פעם המגבר ומרכזיית הקולנוע בבתים) כבר יבצע את הפענוח המזוהה בסרט ומשם יפריד לרמקולים.
אם אתם רואים שרשום "2" בנתוני הסרט, זה עדיין לא אומר שהוא לא בסראונד!

מכאן הסימנוים כבר ברורים יותר:
- הגדרות פלט: מומלץ לבחור "מיוטב" או "המותאם ביותר".
- Limit sampling rate - הגבלת תדר הדגימה של אודיו. נתון של סאונד דיגיטלי, ולמי שלא מבין, ניתן כאן להגביל את תדר הדגמיה המירבי אליו מעכת השמע מסוגלת. לרוב 48 קה"ץ (מספיק בהחלט), המהדרין במערכות מגיעים גם לפי שניים.
- Upmix - מונח מבלבל. הכוונה לשמור על הפרדת הערוצים במקור האולפני, להבדיל מסטריאו רגיל. הסימון מאפשר להתאים את ערוצי הסטריאו בסרט למספר הערוצים בהמערכת מקבלת. מומלץ לסמן.
- שמירה על עוצמות מקוריות: בפועל יקבע את הדינמיות של הסאונד, אם כמו במקור או מרוסן. אם הדיאלוגים בסרטים נשמעים חלשים ביחס למוסיקה וקולות הרקע בסרט, נסו לשנות הגדרה זו.
- Resample quality - קביעת הדגימה מחדש למקרה וקביעת תדר הדגימה של המערכת שונה מזה של המקור. מדובר בהמרת והתאמת התוכן הדיגיטלי של הסאונד. זה לא נדרש תמיד, אך אם תידרש התאמת תדר דגימה, זו גזילת משאבים מהחומרה בשימוש (זיכרון וחימום), ביחוד ככל שהאיכות שתקבעו כאן גבוהה יותר.
Keep audio device alive - השאר התקן שמע פעיל. זאת למקרה ולא קורה כלום במערכת (לא רואים סרט או שומעים מוסיקה והמכשיר למעשה נח). במערכות משולבות או מחשבים, אפשר שהתקן השמע יהיה תפוס בידי קודי, אך נרצה לשחרר אותו אם נעבור לתוכנות אחרות. כאן קובעים את פסק הזמן שיוערך עד שקודי יוותר על התקן השמע לטובת משהו אחר (לרוב מצב מנוחה או שינה של קודי).
כעת לקביעה החשובה במערכות סראונד: Enable passthrough או אפשר מעקף של קודי כדי להעביר את פס הקול ישירות מהתזרים אל מערכת הסאונד בלי התיווך של קודי.
זו הדרך המומלצת (אם אתם מחוברים למערכת שמע עם מפענחים מובנים לשיטות הסראונד השונות). במקרה זה נסמן, ואז תיפתחנה אפשרויות נוספות למטה, לרוב בחירת סוגי המפענחים שאפשריים אצלכם במערכת. כאן יש לסמן את כל שיטות הפענוח של מערכת הסאונד שלכם.
שאלה שחוזרת על עצמה היא "למה אין סראונד בקודי" או מדוע אני רואה סימון של 2 ערוצים בלבד על הסרטים שאני רואה?", ובכן, כאן המקום לפתור את השאלות האלה ולהתחיל ליהנות מסאוד הקפי ראוי. בלעדיו חווית קולנוע אינה מושלמת.
הקדמה:
אנא וודאו שמערכת הסראונד שלכם מכוונת.
לרוב קיים כלי לכיוון, באמצעות מחולל רעש לבן מובנה, בכל מערכת סראונד. זה יאפשר לכם לוודא שהרמקולים מחוברים נכון ומכוילים לעוצמות בהתאם למיקום הישיבה של הצופה.
לנכונות הבדיקה והכיוונים, וודאו שבמערכת הסאונד לא מוגדרת אופציה ל"העשרת סאונד הקפי" (שמות מסחריים שונים קיימים בנושא אפקט הרחבת תמונת הסטריאו בצורה מלאכותית). כדי לקבל את מה שהסרט מעניק כמו שצריך אסור שתהיה הגדרה לשינוי הצליל, וללא הוספת אפקט הקפי מלאכותי.
בדיקה ראשונית:
העלו לצפייה את וידאו הבדיקה שלשהלן מיוטיוב (ויש עוד רבים, אך זה נבדק למטרת המדריך), אם כקובץ מהכונן (ניתן להוריד מיוטיוב) או בקישור ישיר אם הרחבת יוטיוב מותקנת אצלכם:
https://youtu.be/eL9-sIZRDHg
לצורכי המדריך, החלק הראשון של הווידאו יספיק (בדיקת רמקולי חזית ואחוריים). הריצו את הווידאו ובחנו אם בהתאם למוצג על המסך מופעל הרמקול הנכון מבין החמישה (שמאל/ימין, אמצע, אחוריים שמאל/ימין).
אם הכל בסדר, אתם מסודרים כבר ואין מה לתקן מה שלא מקולקל.
אם בכל מקרה אתם שומעים רק בחזית, זה הזמן להיכנס להגדרות קודי->מערכת->שמע.
הגדרות קודי->שמע
ההגדרות נמצאות כאן: Settings/System#Audio output
אם עדיין לא בחרתם, גשו למטה משמאל לרמת המשתמש ובחרו "מומחה", אחרת חלק מההגדרות לא תוצגנה.

תלוי באיזו מערכת אתם נמצאים, השורה הראשונה למעלה בהגדרות השמע (התקן פלט שמע) מאפשרת בחירת הדרייבר הנכון לאודיו בהתאם למה שהחומרה שלכם מנגישה לקודי, אם מבחינת דרייברים ו/או חיבוריים פיזיים.
במערכת חלונות לרוב יהיה דרייבר גנרי (DirectSound) אך אם מותקן לכם ממשק אודיו איכותי יותר מכרטיס הקול המובנה, בחרו את הדרייבר שלו, או אם כרטיס המסך מסוגל לשדר אודיו באמצעות חיבור HDMI (המומלץ) ראו אם אפשרות זו מופיעה.

כעת לאחת ההגדרות המבלבלות ביותר, מספר ה"ערוצים". כאן נוטים מיד להגדיר את מספר ה"רמקולים" במערכת אך זו טעות נפוצה, אלא אם אתם אנשי מקצוע המשתמשים בקבצי ווידאו מיוחדים- רב ערוציים - כבר מוטמעים בווידאו.
מדובר בערוצי האודיו המוטמעים בקובץ המוצג, ולרוב אלה 2 ערוצי תואמים לסטריאו ו/או מקודדים לסראונד. ברוב המערכות כל מה שצריך זה לשגר את שני הערוצים האלה למערכת הסאונד וה"רסיבר" (מה שכונה פעם המגבר ומרכזיית הקולנוע בבתים) כבר יבצע את הפענוח המזוהה בסרט ומשם יפריד לרמקולים.
אם אתם רואים שרשום "2" בנתוני הסרט, זה עדיין לא אומר שהוא לא בסראונד!

מכאן הסימנוים כבר ברורים יותר:
- הגדרות פלט: מומלץ לבחור "מיוטב" או "המותאם ביותר".
- Limit sampling rate - הגבלת תדר הדגימה של אודיו. נתון של סאונד דיגיטלי, ולמי שלא מבין, ניתן כאן להגביל את תדר הדגמיה המירבי אליו מעכת השמע מסוגלת. לרוב 48 קה"ץ (מספיק בהחלט), המהדרין במערכות מגיעים גם לפי שניים.
- Upmix - מונח מבלבל. הכוונה לשמור על הפרדת הערוצים במקור האולפני, להבדיל מסטריאו רגיל. הסימון מאפשר להתאים את ערוצי הסטריאו בסרט למספר הערוצים בהמערכת מקבלת. מומלץ לסמן.
- שמירה על עוצמות מקוריות: בפועל יקבע את הדינמיות של הסאונד, אם כמו במקור או מרוסן. אם הדיאלוגים בסרטים נשמעים חלשים ביחס למוסיקה וקולות הרקע בסרט, נסו לשנות הגדרה זו.
- Resample quality - קביעת הדגימה מחדש למקרה וקביעת תדר הדגימה של המערכת שונה מזה של המקור. מדובר בהמרת והתאמת התוכן הדיגיטלי של הסאונד. זה לא נדרש תמיד, אך אם תידרש התאמת תדר דגימה, זו גזילת משאבים מהחומרה בשימוש (זיכרון וחימום), ביחוד ככל שהאיכות שתקבעו כאן גבוהה יותר.
Keep audio device alive - השאר התקן שמע פעיל. זאת למקרה ולא קורה כלום במערכת (לא רואים סרט או שומעים מוסיקה והמכשיר למעשה נח). במערכות משולבות או מחשבים, אפשר שהתקן השמע יהיה תפוס בידי קודי, אך נרצה לשחרר אותו אם נעבור לתוכנות אחרות. כאן קובעים את פסק הזמן שיוערך עד שקודי יוותר על התקן השמע לטובת משהו אחר (לרוב מצב מנוחה או שינה של קודי).
כעת לקביעה החשובה במערכות סראונד: Enable passthrough או אפשר מעקף של קודי כדי להעביר את פס הקול ישירות מהתזרים אל מערכת הסאונד בלי התיווך של קודי.
זו הדרך המומלצת (אם אתם מחוברים למערכת שמע עם מפענחים מובנים לשיטות הסראונד השונות). במקרה זה נסמן, ואז תיפתחנה אפשרויות נוספות למטה, לרוב בחירת סוגי המפענחים שאפשריים אצלכם במערכת. כאן יש לסמן את כל שיטות הפענוח של מערכת הסאונד שלכם.